تعامل و تقابل استعارههای مفهومی «زن» و «مرد» در شعر سیمین بهبهانی
نویسندگان
چکیده مقاله:
امروزه زبانشناسان علوم شناختی به استعاره، تنها بهعنوان یک عنصر زینتی و جمالشناختی کلام نگاه نمیکنند، بلکه از این دیدگاه، استعاره شیوهای از مفهومسازی ذهنی است که در زبان نمود پیدا میکند و تجربههای حسی، جسمی، حوادث زندگی و میزان دانش زبانی کاربران از طریق تشبیه، قیاس و استعارهسازی با مفاهیم طبیعت، حیوانات، اجسام و ... ساختارهای زبانی جدیدی را میآفریند. این نوع آفرینشهای استعاری، نزد کاربران مختلف، متفاوت است و با توجه به مدلهای ذهنی و سابقة زیستی، فرهنگی و میزان شناخت آنها از ترفندهای زبانی و همچنین نوع تفکر و ایدئولوژی، مدلهای استعاری متفاوتی را خلق میکند که به نظر میرسد با مطالعه و بررسی این طرحوارههای استعاری، میتوان به زوایای مختلفی از فکر و اندیشة نویسندة آن نسبت به یک مفهوم پیبرد. باتوجه به اینکه حوزة معنایی و مضمونی شعرهای سیمین بهبهانی بسیار متنوع و شامل مضامین اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غنایی است و همچنین با وجود تنوع بیشمار طرحوارههای استعاری در شعر ایشان و آفرینشهای خلّاقانة بعضی مدلهای استعاری، در این مقاله کوشیدهایم تا با استفاده از مدل استعارههای مفهومی، دیدگاه و جهانبینی سیمین بهبهانی را در ارتباط با زن و مرد و جایگاه احساسی، غنایی، فرهنگی و اجتماعی آنها در ارتباط با هم، دریابیم. هدف نویسنده از مطالعه و برّرسی این طرحوارهها، شناخت و فهم نوع تعامل و تقابل مفهوم «زن» و «مرد» در شعرهای ایشان و دریافتن لایههای پنهان ذهنی و اندیشگانی شاعر است. واژههای کلیدی: استعارة مفهومی، سیمین بهبهانی، زن، مرد، تعامل، تقابل
منابع مشابه
گرایش فمنیستی در شعر سیمین بهبهانی
از مسایل بسیار مهمی که در آثار شعری سیمین بهبهانی جلوه گر شده است، طرح مساله ی زنان ووضعیت نابهنجار روحی و روانی آنان است. در اندیشه ی این شاعر معاصر مسایل زنان به گونه ای طرحگشته که می تواند نوعی از جبهه گیری ها و گرایش های فمینیستی او را نشان دهد. به عبارت روشن تروضعیت روحی و روانی و حتی جسمانی زنان را حاصل رفتارهای نا به هنجار مردان می داند. در راستایطرح مساله ی زن و راه حل مشکلات روحی و روا...
متن کاملجلوه های رمانتیسم در شعر سیمین بهبهانی
چکیده ادبیات معاصر ایران، جلوهگاه ابداعات و تحولاتی ژرف در حوزههای لفظ و معنا است. این تحولات گاه در توانمندی اندیشهورزان ریشه دارد و گاه در اقتباسهای مستقیم و غیرمستقیم از ادبیات جهان سیمین بهبهانی، نماینده آن دسته از شاعرانی است که با فاصله گرفتن از نگرش سنتی، رویکرد اصلاح طلبانهای را در پیش گرفتهاند و در این مسیر نیمنگاهی هم به ادبیات اروپایی داشتهاند. دراین جستار، جلوههای ر...
متن کاملنقد و تحلیل کارکرد ردیف در شعر سیمین بهبهانی
ردیف از ویژگیهای بارز اشعار فارسی، بهخصوص غزل است؛ به گونهای که اکثر شاعران غزلسرا از ردیف به طرزی ویژه بهره بردهاند و کمتر شعر موفقی را میتوان یافت که ردیف نداشته باشد. حال باید روشن شود که این ردیف چه زیباییها و کارکردهایی دارد که حتی شاعران معاصر ما بدان گرایش دارند و برای نمونه، حدود هشتاد درصد اشعار سیمین بهبهانی مردّف است. ردیف مانند قافیه، شعر را آهنگین میکند و سطح زیبایی آن را با...
متن کاملنگاهی به تمثیل و نماد در شعر سیمین بهبهانی
تمثیل یعنی تشبیه معقول به محسوس مرکب و در معنی با تشبیه تمثیلی و ارسال المثل معمولاً یکسان و برابر است، چنان که در علم «بیان» هم آمده تمثیل و تشبیه تمثیلی و ارسال المثل را به یک نحو تلقی میکنند، تا آنجا که گفتهاند اساس سبک هندی بر تمثیل است، از سوی دیگر نماد هم از اصطلاحاتی است که با تمثیل ارتباط دارد. قدما در پرداختن به صور خیال به دو شیوه رفتار کردهاند. به این معنی که یا به صورت ناقص وارد ا...
متن کاملنقد و تحلیل کارکرد ردیف در شعر سیمین بهبهانی
ردیف از ویژگیهای بارز اشعار فارسی، بهخصوص غزل است؛ به گونهای که اکثر شاعران غزلسرا از ردیف به طرزی ویژه بهره بردهاند و کمتر شعر موفقی را میتوان یافت که ردیف نداشته باشد. حال باید روشن شود که این ردیف چه زیباییها و کارکردهایی دارد که حتی شاعران معاصر ما بدان گرایش دارند و برای نمونه، حدود هشتاد درصد اشعار سیمین بهبهانی مردّف است. ردیف مانند قافیه، شعر را آهنگین میکند و سطح زیبایی آن را با...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 24
صفحات 61- 76
تاریخ انتشار 2017-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023